Het project Hemel(s)water is de winnaar van de Challenge Stad van de Toekomst. Op de tweejaarlijkse Innovation Expo in Amsterdam koos een jury onder leiding van Daan Roosegaarde het initiatief uit 160 inzendingen. Hemel(s)water kreeg 20.000 euro. Het Achterhoekse bedrijf PB International uit Zelhem, producent van legionella filters op basis van ultrafiltratie, is één van de initiatiefnemers en doet een oproep voor hulp bij de vermarkting.
De initiatiefnemers van Hemel(s)water zien in regenwater dé oplossing voor het wereldwijde vraagstuk van voldoende en gezond drinkwater. Grondwater wordt schaarser en oppervlaktewater is steeds moeilijker te zuiveren door verontreinigingen. Regenwater opvangen is van alle tijden en wordt al veelvuldig toegepast in ontwikkelingslanden, maar de door Hemel(s)water ontwikkelde membraantechnologie is vernieuwend en schaalbaar.
Juryrapport
“Water is van cruciaal belang voor de stad van de toekomst. Met dit initiatief wordt problematiek met de zuivering van oppervlaktewater omzeild. Het concept van het opvangen van regenwater wordt al veelgebruikt in ontwikkelingslanden, maar de technologie van een solarfilter is vernieuwend. Hemel(s)water heeft de potentie om opgeschaald te worden en een grote impact te hebben. Hier zou Nederland, waar mogelijk, een voorloper in moeten zijn.”
Nieuwe uitdaging
Ton van Hecke, directeur van PB International, is zeer trots op de prijs maar kijkt meteen al verder. “Het winnen van deze prijs en het vertrouwen dat de jury heeft getoond in de onbegrensde toekomstmogelijkheden van onze innovatie geeft ook de verantwoordelijkheid om dit concept nu snel in de markt te zetten. De nieuwe Challenge is nu: hoe introduceren wij deze Achterhoekse innovatie op de nationale en internationale markt?”
Oproep voor hulp bij vermarkting
Van Hecke: “PB International is goed in het bedenken en produceren, maar het op grote schaal vermarkten van dit product is een nieuwe uitdaging waar wij wel enige hulp bij kunnen gebruiken. Ik wil dan ook een oproep doen aan iedereen die ons kan helpen bij de vermarkting van deze Achterhoekse innovatie. Met dit product gaan wij werkgelegenheid scheppen in de Achterhoek en onderstrepen wij maar weer eens dat de Achterhoek een van de meest innovatieve regio’s is. Wij dagen U uit om met ons hier een enorm uithangbord voor de Achterhoek van te maken. Kom met ideeën hoe wij dit samen als Achterhoekers kunnen aanpakken.”
Contactgegevens PB International
info@pb-international.nl
Tel.: +31(0)314 621 465
http://www.legionellafilter.com