Gedeputeerde op fietswerkbezoek in Achterhoek

Gedeputeerde Michiel Scheffer maakt 16, 17 en 18 juli 2018 een fietstoer langs de fietsindustrie in Gelderland. Op 17 juli was hij in de Achterhoek en bezocht Van Raam in Varsseveld en Basil in Ulft. Op zijn eigen fiets doet hij bedrijven aan die fietsprovincie Gelderland een gezicht geven. Bedrijven op het gebied van ‘fietsen maken’ (industrie) en ‘fietsgebruik’ (mobiliteit). Professor Gert-Jan Hospers van de Radboud Universiteit begeleidt Michiel Scheffer. De fietstoer is een verdieping van zijn onderzoek ‘De kracht van de Gelderse industrie’. Lees meer

Bron: provincie Gelderland

 

Michiel Scheffer bij industriekampioenen Achterhoek

Gedeputeerde Michiel Scheffer bracht op 11 juli 2018 een werkbezoek aan Hencon in Ulft en Ubbink in Doesburg. Hij ging met de ondernemers in gesprek over de samenwerking en kennisdeling tussen industriebedrijven in de Achterhoek.  

Duurzame innovatie
Hencon en Ubbink zijn wereldspelers in een specialistische markt. Met meer dan 50 jaar ervaring is Hencon uit Ulft een wereldwijde leverancier van bemande én onbemande voertuigen voor de aluminiumindustrie. Ubbink in Doesburg werkt aan slimme innovaties voor een gezond binnenklimaat voor gebouwen, zoals rookgasafvoer en lucht- en waterdicht bouwen. Samen met andere industriebedrijven maken zij werk van duurzame innovatie in de Achterhoek.

Groene Industrie
Gelderland is vorige week uitgeroepen tot meest ondernemende regio in Europa voor zijn duurzame innovatieklimaat. De Smart Industry-regio Achterhoek levert hieraan een belangrijke bijdrage, zegt Michiel Scheffer: ‘Door samen te werken en kennis te delen over duurzaam ondernemen maken industriebedrijven in de Achterhoek werk van een groene industrie: een slimme en schone industrie waarin afval de nieuwe grondstof is’.
Lees meer

Bron: provincie Gelderland

Nieuw: De Achterhoekse vlag!

De gloednieuwe Achterhoekse vlag is gepresenteerd op de premièredag van de Zwarte Cross in Lichtenvoorde in bijzijn van de ontwerper, Paul Heutinck, oud voorman van Normaal Bennie Jolink, burgemeester van de Gemeente Oost-Gelre Annette Bronsvoort, topvolleybalster Lonneke Sloetjes en projectleider en oud topschaatser Stefan Groothuis. De vlag zal direct een prominente rol krijgen en wappert komende dagen op het grootste festival van Nederland, de Zwarte Cross.

Sinds mensenheugenis heeft de Achterhoek het zonder echte eigen vlag moeten stellen, maar aan deze vlaggeloosheid is eindelijk een einde gekomen!

De ontwerpwedstrijd, georganiseerd door Grolsch, Zwarte Cross en Stichting Pak An, heeft bijna 500 inzendingen opgeleverd. Vervolgens zijn er door een publieke stemronde 380.000 online stemmen uitgebracht, die de 500 inzendingen hebben teruggebracht tot een top 20. De 7-koppige vakjury heeft een definitieve keuze gemaakt en het winnende ontwerp bepaald. De ontwerper van de Achterhoekse vlag is Paul Heutinck uit Winterswijk. Paul is vormgever en tevens oprichter van ‘Bandjes kieken in de Achterhoek’.

Het ontwerp: een stoere Achterhoekse Vikingvlag
Pauls ontwerp is geïnspireerd op het typische Achterhoekse coulisselandschap. De schakering van de licht groene vlakken met de donkergroene vlakken zijn een sterk gestileerde weergave van de weilanden en de bossen die de Achterhoek onder meer zo sterk kenmerken. Het atypische kruis dat gebogen tussen deze vlakken door loopt, staat voor de kronkelende wegen met bomen erlangs, die met elkaar verbonden zijn en deze vlag verbindt! Tegelijkertijd staat het ook voor de eigenzinnigheid en kracht van de Achterhoeker. De vakjury geeft aan: “Als jury waren we het er snel over eens dat de vlag krachtig moest zijn; geen slogan, geen poespas maar mooi door eenvoud zoals vlaggen zijn.”
De vlag voldoet aan de volgende eisen:
– Kracht: Het kruis als sterk symbool maar vriendelijk door zijn ronde vormen;
– Eenvoud: De eenvoud van de vlag maar waar gewenst het Achterhoekse landschap met kronkelwegen, bomenrijen en (agrarische) percelen in gezien kan worden;
– Kleur: De kleuren van de vlag gaan vloeiend op in het Achterhoekse landschap;
– Tijdloos: Mede door deze factoren is het een vlag voor heden en de toekomst.

Profvoetbalclub De Graafschap partner Achterhoekse vlag
De initiatiefnemers en partners, voetbalclub De Graafschap, Regio Achterhoek, Achterhoek Toerisme en Achterhoek2020, zijn ook erg blij met het eindresultaat. Hans Martijn Ostendorp van De Graafschap: “Deze vlag brengt duidelijk het bijzondere karakter van de Achterhoek over. Het staat symbool voor het prachtige landschap, met zijn dorpen en steden. Het straalt de kenmerkende waarden van Naoberschap, eigenzinnigheid en nuchterheid van de Achterhoeker uit, maar geeft door de aparte kronkel van het kruis ook mooi het karakter en lef weer waar wij als voetbalclub De Graafschap ook voor staan.” De meeste gemeenten die aangesloten zijn bij Regio Achterhoek hebben al meerdere exemplaren besteld voor bij het gemeentehuis. Ook op andere prominente locaties in de Achterhoek zal de vlag gehesen worden.

Symbool voor de trots en een warm welkom in deze regio
Stichting Pak An geeft, als eigenaar van het ontwerp, de rechten van de vlag geheel vrij aan iedereen die de vlag wil gebruiken. De vlaggen zijn per direct te koop op het Zwarte Cross terrein en in de webshops van Grolsch en de Zwarte Cross voor een prijs van €15 (exclusief verzendkosten). De gehele opbrengt van deze verkoop komt ten goede aan Stichting Pak An, de stichting die maatschappelijk betrokken en vernieuwende Achterhoekse initiatieven helpt te realiseren. Grolsch, de Zwarte Cross en Stichting Pak An hebben als doel met de vlag de Achterhoek nog meer in positieve zin te verenigen, herkenbaarheid naar buiten uit te stralen en juist in tegenstelling tot separatistische afscheidsbewegingen een symbool te hebben dat staat voor de trots en een warm welkom in deze fantastische regio!

Bron: De Feestfabriek Alles komt goed B.V.

Achterhoek draagt bij aan circulaire economie

De transitie naar een (meer) circulair economie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verlagen van de milieu-footprint en het grondstofgebruik van onze economie. De  provincie Gelderland streeft met haar economische beleid naar een ‘slimme en schone industrie’ zonder afval. De traditioneel in Gelderland sterk verankerde maakindustrie is  een belangrijke gebruiker van grondstoffen en speelt derhalve een belangrijke rol in de transitie naar een grondstof-efficiëntere economie. Bovendien zouden slimme op ICT-gebaseerde innovaties in de maakindustrie ook een grote impact kunnen hebben op het reduceren van het materiaalgebruik in de rest van de keten en (via bijvoorbeeld slimmer onderhoud) op de levensduur van producten.

Gelderse ‘smart’ maakindustrie levert belangrijke bijdrage
Tegen deze achtergrond heeft de provincie Gelderland TNO gevraagd om een eerste verkenning uit te voeren naar de bijdrage die Gelderse smart maakindustrie levert aan een circulaire economie. Daarvoor zijn 20 Gelderse bedrijven geïnterviewd, waarbij ingezoomd is naar de wijze waarop deze bedrijven circulaire handelingsperspectieven in hun dagelijkse praktijk inzetten. Bijzondere aandacht ging daarbij uit naar de rol die ICT in toenemende mate speelt in dat primaire proces en naar de wijze waarop dat invloed heeft op ‘circulariteit’. Uit de interviews bleek dat de Gelderse smart maakindustrie op tal van manieren nu al laat zien dat het ‘circulair’ handelt en  daarmee ook komt tot efficiënter materiaalgebruik en circulariteit bij klanten stimuleert. Inderdaad spelen innovaties op het gebied van ICT (inzet van op afstand uitleesbare sensoren en 3D metaalprinting) hierbij een grote rol. In dit verband kunnen we (met de Ellen macArthur Foundation) spreken van ‘intelligent assets’. De producent weet op elk moment waar, wanneer en in welke toestand producten zich bevinden. Deze informatie helpt om andere (circulaire) keuzes te maken voor onderhoud, hergebruik, en vervanging.
Lees het gehele rapport

Bron: TNO
Foto: Provincie Fryslân

 

 

Mijn ideale (duurzame) school

Draagt de school in jouw buurt of gemeente bij aan een duurzamere toekomst? Wijs haar dan op het project ‘Mijn ideale school’. Provincie Gelderland zoekt basisscholen die willen werken aan een groenere en meer duurzame schoolomgeving. In dit project bedenken leerlingen zélf een plan om hun school te verduurzamen. Uit de inzendingen kiest een jury 10 scholen. De leerlingen van deze scholen worden door een kunstenaar geprikkeld anders te kijken en geholpen bij de uitwerking van het plan.
Lees meer

 

Start nieuwe regionale samenwerking Achterhoek

Alle zeven Achterhoekse gemeenteraden hebben positief besloten over het voorstel om sterker op te trekken met bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in een Achterhoek Board. De nieuwe samenwerking start per 1 juli.Doel van het nieuwe samenwerkingsmodel is de Achterhoek (economisch) te versterken door snellere besluitvorming, meer uitvoeringskracht en een sterker gezicht naar buiten. Hoe gaat dat in de praktijk? De Achterhoek Board bepaalt samen met de Achterhoek Raad (een delegatie van 49 Achterhoekse gemeenteraadsleden) de koers voor de ruimtelijk-economische agenda van de Achterhoek op weg naar 2030. Bedrijfsleven, gemeenten, provincie, woningcorporaties, onderwijs en de zorgsector zijn met tien bestuurders vertegenwoordigd in de Board. De Achterhoek Raad ziet toe op de resultaten. Ook inwoners kunnen straks bijdragen via een burgerpanel. De uitvoering van deze Agenda2030, met allerlei projecten, wordt aangestuurd door zes Thematafels. Ook hierin zijn de diverse maatschappelijke partners vertegenwoordigd. Zo ontstaat een breed gedragen en gedreven organisatie die zich volop inzet voor de Achterhoek. Regio Achterhoek ondersteunt het geheel en heeft de regie op de uitvoering.

Innovatief plan
De voorgestelde samenwerking gaat een stuk verder dan die van ‘economic boards’ in andere regio’s, omdat de Board richtinggevende besluiten neemt en omdat het hele maatschappelijke veld van de Achterhoek aan bod komt; behalve economische ontwikkeling, innovatie en arbeidsmarkt zijn ook mobiliteit, wonen en zorg en energietransitie belangrijke thema’s. Daarnaast krijgt de lobby bij provincie, Rijk en Europa veel aandacht. Het voorstel is innovatief omdat raadsleden nadrukkelijker en in een eerder stadium bij regionale vraagstukken worden betrokken.

Vertrouwen
Mark Boumans, voorzitter van de Achterhoek Board en Regio Achterhoek: “Ik ben ontzettend blij met de instemming van alle Achterhoekse gemeenteraden en ik dank hen voor het vertrouwen dat ze hiermee tonen. We gaan op een innovatieve manier samenwerken met het bedrijfsleven, de woningcorporaties, het onderwijs en de zorg. Dat is hard nodig en het past goed bij de Achterhoek. De provincie staat achter dit plan en ondersteunt ons hierbij, ook financieel; ook dat zie ik als een teken van vertrouwen. Natuurlijk is geen enkel model perfect, het gaat om de mensen die het doen. Resultaat krijgen we door een positieve instelling, door vertrouwen in elkaar en door daadkracht. We gaan nu snel samen ‘d’r an’ om samen verder te bouwen aan deze prachtige regio.”

Zakelijk op pad? Pak de SmartHub Bus!

Regio Achterhoek en de Regiegroep Smart Industry hebben een ‘SmartHub Bus’ in gebruik genomen die door heel Nederland gaat rijden. Doel is om meer bekendheid te geven aan SmartHub Achterhoek, dé plek waar jonge talenten uit heel Nederland een stage, afstudeeropdracht of startersfunctie vinden. De Achterhoek profileert zich op deze manier in studentensteden om studenten/ jonge talenten te trekken die onze innovatieve maakindustrie, maar bijvoorbeeld ook de zorg en de bouwsector komen versterken.

Mark Boumans, voorzitter Regio Achterhoek: “De bus laat zien dat de Achterhoek bruist van de innovaties. Het opvallende uiterlijk onderstreept dat wij trots zijn op onze vele  innovatieve bedrijven en organisaties. Je carrière kan hier starten. Dus: hop on the SmartHub Bus, want … THE SMART GO EAST.”

De opvallend ontworpen bus wordt gebruikt voor lobby-evenementen, zoals het Achterhoeks Lentediner en werkbezoeken van overheidsrelaties aan onze regio. Ook  andere partijen kunnen de bus gebruiken. U kunt hem dus ook huren voor uw eigen evenement! Neem hiervoor contact op met Gelderesch, Industrieweg 13A, 7141 DD  Groenlo, telefoon: (0544) 47 62 40, e-mail: info@gelderesch.nl. Zie ook www.gelderesch.nl .

 

 

Verborgen kampioenen in de Achterhoek

De meeste Nederlanders associëren de Achterhoek met landbouw, toerisme, Normaal en  de Zwarte Cross. Weinig mensen weten dat de streek veel innovatieve maakbedrijven telt. Die ‘verborgen kampioenen’ vormen de stille kracht van de Achterhoekse economie.

Lees het artikel van Gert-Jan Hospers: Oerend smart, de Achterhoek als slimme maakregio, dat verscheen in geografie, het Nederlandse vakblad voor geografen, docenten aardrijkskunde en iedereen met interesse in de aarde en de wereld.

Den Haag: “Achterhoek, jullie weten wat je wilt en bieden ons iets”

Het zevende Lentediner voor Eerste- en Tweede Kamerleden dat de Achterhoek op 16 mei 2018 aanbood in Den Haag, stond in het teken van grensoverschrijdende samenwerking en de Regiodeal. Het Rijk stelt hiermee deze kabinetsperiode ruim 400 miljoen euro beschikbaar voor steden en regio’s die met goede plannen komen om hun kracht te vergroten. Bijzonder was de aanwezigheid van Kai Zwicker, Landraad van Kreis Borken en meerdere Duitse burgemeesters.

Ongeveer vijftig Achterhoekse bestuurders van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties waren in de kersverse SmartHub-bus naar Den Haag gekomen en lieten tijdens een bruisende bijeenkomst in Nieuwspoort zien dat de Achterhoek staat voor ‘Smart economy, smart living en smart governance’. Vrij vertaald: een duurzame netwerksamenleving waar innovatie en technologie in dienst staan van de mens en waar de overheid en andere partijen samen aan het stuur staan. Regiovoorzitter Mark Boumans stelde dat Nederland meer heeft aan ‘Regiodeals met impact’ dan aan het verdelen van de middelen over vele gegadigden. Raymond Knops, staatsecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, zei trots te zijn op een regio ‘die zelf ook zaken aanbiedt en niet alleen maar vraagt’.

Jong talent
De Duitse gasten brachten op uitnodiging van de Achterhoek een tweedaags bezoek aan Den Haag. Hun aanwezigheid zette de Achterhoekse lobby op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking kracht bij. De Achterhoek bracht, zoals gebruikelijk, ook jong talent mee. Nikki Prein, leerling van het Graafschap College en winnares van de nationale Skills wedstrijd 2017 (beste gastvrouw), verzorgde een feestelijke welkomstcocktail.Er waren bijna dertig Eerste- en Tweede Kamerleden op het Lentediner afgekomen. Ook Clemens Cornielje, Commissaris van de Koning van Gelderland en gedeputeerde Bea Schouten waren van de partij. Cornielje stelde dat de vraagstukken waar de Achterhoek voor staat, straks in alle regio’s spelen. “De Achterhoek kan zodoende een voorbeeldregio zijn, onder andere voor de energietransitie.”

Aan tafel!
Onder het genot van een diner van restaurant Villa Ruimzicht met Achterhoekse producten werd gesproken over de grote opgaven op het gebied van economie, wonen en zorg en bereikbaarheid, waarvoor de Regiodeal bestemd is. Kamerleden gaven aan dat zij het een zinvolle bijeenkomst vonden, dat ze dit jaar op werkbezoek komen in de Achterhoek en volgend jaar graag weer van de partij zijn in Nieuwspoort.

 

Achterhoek krijgt officiële eigen vlag

Zwarte Cross, Grolsch en Stichting Pak An starten een ontwerpwedstrijd en daarmee de zoektocht naar de ultieme Achterhoekse vlag! Want die is er nog niet, tenminste niet één die breed gedragen is en die we overal zien wapperen.

Engeland heeft de Union Jack, de LHBT beweging heeft de regenboogvlag, Friesland pronkt met de rode pompeblêden, in Twente hangt het Twentse Ros en Amsterdam staat bekend om de rode vlag met in de zwarte baan drie witte Andreaskruisen. Wat heeft de Achterhoek? NIKS! De Achterhoek heeft het de afgelopen duizend jaar zonder vlag moeten stellen. Daar moet dringend verandering in komen. Zwarte Cross en Grolsch willen dat er óók voor de Achterhoek een officiële vlag komt. Deze vlag moet symbool staan voor alles waar deze regio voor staat en trots op is; zijn waarden, zijn symbolen, zijn dieren, zijn dorpen en steden! Zwarte Cross en Grolsch hebben als initiatiefnemers een ontwerpwedstrijd in het leven geroepen, waaraan tot 18 juni iedereen kan deelnemen die zich verbonden voelt met de Achterhoek. Mensen die niet ontwerpen kunnen daarna een stem uitbrengen op hun favoriet. Zo is iedereen betrokken waardoor het winnende ontwerp de komende duizend jaar zal wapperen voor de Achterhoek!

Tekst gaat verder onder video.

Vlag als symbool voor feestelijkheid en trots
Behalve de strijden tussen hertogen en graven en de Slag om Grolle zijn er verder geen historische hoogtepunten in de Achterhoek te noemen. Na tienduizend jaar, zonder grote hoogtepunten aan de geschiedenisboeken bij te dragen, kreeg onze regio de naam: Achter hoeck. Toch gaat het niet slecht, het leven in de Achterhoek is zelfs wel goed te noemen. Mooie natuur, aardige mensen, schone lucht en de Achterhoekers houden van ‘anpakken’. Volgens Zwarte Cross en Grolsch mogen we best wat trotser op onze identiteit zijn en daar kan een vlag als symbool aan bijdragen. Stefan Groothuis, projectleider namens Zwarte Cross en Grolsch: “Een vlag staat onder meer voor trots en feestelijkheid. De Achterhoek is een prachtige regio die trots kan zijn op zijn vriendelijkheid, nuchterheid, innovaties en creatieve ideeën. Maar door alle bescheidenheid wordt dat niet altijd getoond. Met een eigen vlag kan dat feestelijke en trotse gevoel door iedereen worden uitgedragen.”

Zoektocht naar de Achterhoekse vlag
Niet alleen Zwarte Cross en Grolsch supporten de komst van een Achterhoekse vlag. Regio Achterhoek met zijn zeven Achterhoekse gemeentes, voetbalclub De Graafschap, stichting Achterhoek Toerisme, Achterhoek2020 en onze ambassadeurs Guus Hiddink, Bennie Jolink, Alan Gascoigne, Lonneke Slöetjes, Nadia Zerouali, Robert Gesink, Tante Rikie en Annette Bronsvoort moedigen dit initiatief ook aan. Burgemeester van Winterswijk, Joris Bengevoord, is ook voorstander van een officiële Achterhoekse vlag: “We delen allemaal het ‘Achterhoek gevoel’ maar met een vlag kunnen we dat ook laten zien!” Vanaf vandaag kan iedereen die zich ook zo verbonden voelt met de Achterhoek een ontwerp aanleveren via www.achterhoeksevlag.nl. Volgens Stefan Groothuis gaat de ontwerpwedstrijd niet zozeer alleen over de vlag, maar ook over datgene waar de Achterhoek voor staat: “De uitnodiging om deel te nemen aan de ontwerpwedstrijd is ook een uitnodiging tot een gesprek over zaken waar men trots op is in de moderne Achterhoek. Er zijn slechts twee voorwaarden waar de vlag aan moet voldoen, namelijk; het ontwerp moet tijdloos en herkenbaar zijn. Het moet vol overgave zichtbaar zijn in de hele Achterhoek dus hoe meer mensen zich met het ontwerp kunnen associëren, hoe beter. In het verleden zijn er wel initiatieven geweest, maar niet door alle inwoners van de Achterhoek omarmd en allemaal in de vergetelheid geraakt. Wij willen de hele Achterhoek meekrijgen en voor eens en altijd die vlag hijsen!”

Over de ontwerpwedstrijd
De ontwerpen kunnen worden aangeleverd via de website www.achterhoeksevlag.nl tot en met 18 juni. Het publiek kan daarna stemmen op zijn/haar favoriete ontwerp. De ontwerpen met de meeste publieksstemmen worden beoordeeld door een vakjury bestaande uit onder andere Annette Bronsvoort (burgemeester van de gemeente Oost Gelre), Hans Martijn Ostendorp (algemeen directeur van De Graafschap), Otwin van Dijk (burgemeester Oude IJsselstreek), Bennie Jolink (muzikant & kunstenaar), Henk Jan ten Brincke (brouwer bij Grolsch en Prins Carnaval), Inge Pelgrom (grafisch ontwerper bij Opmerkers in Doetinchem) en Joris Nieuwenhuis (Wereldkampioen veldrijden). Het definitieve ontwerp wordt bekend gemaakt op 3 juli. De vlag zal vervolgens in productie worden genomen en is daarna verkrijgbaar in de webshops van Zwarte Cross en Grolsch.