Grolsch en de Zwarte Cross zijn samen Stichting Pak An begonnen om goede ideeën voor de Achterhoek te ondersteunen van alle jongeren tussen de 18 en 80 jaar met advies, coaching, promotie en geld. De voorwaarden van de kredieten bevatten geen kleine lettertjes, er wordt geen rente geheven en aandragers van goede ideeën mogen zelf weten wanneer en of ze de lening terugbetalen. De verantwoording hiervoor wordt gelegd bij de ontvangers.
Weg met de krimp!
Net als in veel andere regio’s op het platteland wereldwijd trekken ook in de Achterhoek jonge mensen weg om te studeren en daarna niet meer terug te keren. Vaak kunnen ze na hun studie geen baan vinden in het Oosten of worden er te weinig nieuwe bedrijven en andere toffe initiatieven opgestart. Vergrijzing en urbanisatie worden in de nabije toekomst problemen voor de regio en daar willen Grolsch en de Zwarte Cross een stokje voor steken. Naast de oprichters van Stichting Pak An zijn deze bedrijven ook uitstekende voorbeelden van vooruitstrevende organisaties met originele ideeën, die bestaansrecht hebben op de lange termijn en een grote aantrekkingskracht kunnen hebben. ‘Weg met die krimp!’, aldus een strijdlustige Zwarte Cross-festivaldirectrice Tante Rikie.
Stichting Pak An
Het uiteindelijke doel van Stichting Pak An is om het tij te keren en een mentaliteitsverandering te bewerkstelligen om het doemscenario van de Achterhoek als asgrijze krimpregio te voorkomen. Mooie plannen mogen vanuit heel Nederland ingediend worden, zolang ze maar ten goede komen aan de regio Achterhoek. De eerste drie jaar wordt er minimaal 50.000 euro aan microkredieten verstrekt en het doel is om de komende tien jaar meer dan een miljoen euro aan kredieten te verstrekken. In tegenstelling tot andere initiatieven is het onderscheidende element van Stichting Pak An dat terugbetaalde kredieten weer worden aangewend om nieuw ingediende plannen te ondersteunen. De stichting is professioneel opgezet met een Comité van Aanbeveling, een bestuur, een beoordelingscommissie, diverse coaches, een operationeel directeur en heeft de ambitie de ANBI status te verkrijgen.
Achterhoek als ideale regio voor creatieve geesten en ondernemers
Stichting Pak An biedt de mogelijkheid aan ondernemende en creatieve geesten te laten zien dat de Achterhoek juist een regio is om nieuwe dingen op te zetten. De Achterhoek ligt centraal, er is volop ruimte, een goed arbeidsethos, mooie natuur, de Achterhoekse mentaliteit is gastvrij, positief, bescheiden en men kan goed relativeren. Daarnaast kenmerkt de streek zich door saamhorigheid en ‘noaberschap’, oftewel: mensen ondersteunen elkaar van harte en langdurig. ‘Wij willen een beweging op gang brengen, positief en ondernemend initiatief belonen en zichtbaar maken,’ aldus Johan Godschalk, directeur van de stichting. ‘Ik doe dan ook een oproep aan bedrijven, organisaties en personen om ook bij te gaan dragen, financieel of anderszins. Iedereen kan wat doen en samen maken we er zo een succes van!’
Geen kleine lettertjes en bureaucratie
Goede ideeën kunnen worden ingediend via de site www.anpakken.nl. Dit kan eenvoudig door een korte omschrijving van het plan op een spreekwoordelijk bierviltje in te vullen. Past het daar niet op dan is het waarschijnlijk nog niet concreet of goed genoeg! Naast een geldbedrag worden de ideeën door zowel Grolsch als Zwarte Cross promotioneel ondersteund en is er begeleiding van vrijwillige coaches. Kortom, in goed Achterhoeks: ‘Pak an!’ Guus Hiddink en Bennie Jolink zijn ambassadeurs in het Comité van Aanbeveling van de stichting. “Wij ondersteunen dit project van harte!”, aldus de Achterhoekse HBS-jaargenoten Hiddink en Jolink.
Bron: www.anpakken.nl/nieuws/